Tuesday, September 07, 2010

Home » » Indonesia - Apa Yang Korang Nak ?

Indonesia - Apa Yang Korang Nak ?


Inilah yang bermain di kotak fikiran aku sekarang nih..Mereka menuduh Malaysia yang yang sekarang digelar Malingsia, Malon, Malayshit ini mencuri dan menciplak kebudayaan(tarian), bendera, lagu negaraku( terang bulan ) batik, Pulau Sipadan dan Lingitan serta lain-lain lagi.Tapi yang peliknya kenapa sekarang mereka ungkit balik isu-isu lama.Mereka turut melakukan demonstrasi untuk menghalau duta Malaysia ke negara itu serta turut membaling najis ke dalam bangunan kedutaan tersebut.Sigh~



Apakah mereka tidak sedar ketika mereka ditimpa bencana dan malapetaka siapa yang terlebih dahulu menghantar bantuan kecemasan seperti tsunami di Acheh dan kejadian gempa bumi di Padang..Rakyat mereka juga datang ke Malaysia mencari rezeki tetapi ada sebahagian datang menjadi pencuri/maling melakukan jenayah-jenayah berat hingga ada yang merasakan tidak selamat untuk berada di rumah..Apa yg mereka timbulkan seolah olah Malaysia sebuah negara jiran yang tidak menghormati negara republik itu!!

Dari penilitian yang aku buat dari facebook, google dan youtube, mereka ini (BENDERA serta sebilangan Indonesian) tidak berpuashati disebabkan penahanan 3 PNS Dinas Kelautan dan Perikanan Kota Batam kerana melanggar perairan negara.Agak menggelikan hati bagi aku apabila ada antara mereka menanyakan di facebook apakah Malaysia mempunyai budaya sendiri dan di sini jelas tahap ke'bodoh'an rakyat mereka yang pemikiran mereka dicontrol oleh media massa Indonesia..LOL






Mujur pemimpin kedua-dua negara tenang dan tidak cepat melatah dengan desakan serta tekanan ini..Apakah ini propaganda barat untuk melihat kedua dua negara serumpun ini bertelagah dan seterusnya ke kancah peperangan ? Ini tidak mustahil..Apapun kepada semua saudaraku di Indonesia anda perlu bijak menilai keadaan ini..Rakyat Malaysia pada awalnya tidak mengendahkan tetapi disebabkan pelbagai gelaran hina yang anda semua beri kami bangkit untuk mempertahankan maruah dari terus dicaci dan diherdik.




p/s : peace no war... (-_-)v

4 comments:

Annyss said...

wuu post ini mnakutkan.tak suke T___T

Seraffin said...

aiya..hahaha

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

saya di perantauan...bergaul dengan mereka.Mereka nampak baik dan sopan santun,tp bila ada saja isu yang mereka tidak suker,br perpancar sikap mereka yang sebenar...kebanyakan mereka bersara lantang dan kaki gaduh.Tak kenang budi dan kaki mengungkit.Serta tidak ada semangat setia kawan...kebanyakan..bukan semua.kenapa jd mcm tu?saya pun tak pasti.

Seraffin said...

media dorang tu..provok teruk sangat..

Related Posts with Thumbnails

ShoutMix chat widget